Daniel Villadsen

Outdoor photographer

Introduktion

Passioneret outdoor-fotograf og friluftsmenneske fra Odense.

Udover min passion for friluftsliv og fotografi, har jeg også et stort hjerte for Hiphop og dans, eftersom at jeg har danset siden jeg var 10 og har undervist siden jeg var 16.

Min uddannelsesbaggrund består af en Bachelor i Idræt og Sundhed med fokus på undervisning samt en Bachelor i Friluftsliv fra Norge. Jeg har desuden også studeret Outdoor Education i New Zealand gennem idrætsstudiet, og er uddannet havkajakinstruktør.

Gennem de sidste 4 år har jeg arbejdet for at opbygge en livsstil, hvor jeg kan kombinere mine passioner for dans, friluftsliv og fotografi med mit arbejde. I dag arbejder jeg som selvstændig fotograf, hvor jeg bl.a. samarbejder med turistafdelinger såsom Visit Denmark, Visit Fyn, Visit Nordsjælland og Destination Sjælland omkring fotografering af friluftsliv og naturoplevelser. Dertil er jeg ambassadør for kamera-brandet Olympus, outdoorgrej-brandet Robens og kajak-brandet Tahe Outdoors.

Ved siden af mine mange fotoeventyr i naturen, arbejder jeg desuden også som Hiphop-instruktør på Balletskolen i Holstebro og Odense Danse Center, samt laver danseworkshops på efterskoler og højskoler.

5 ESSENTIALS

• Uld..! Uldtøj er altid med mig på tur – både som tøj og varme sokker.

• En god sovepose og liggeunderlag – for en god nats søvn er essentiel for din turoplevelse og dit overskud.

• Kamera – Jeg oplever, at jeg bliver mere opmærksom på detaljerne omkring mig, når jeg har mit kamera i hånden.

• Gode snacks og godt selskab.

• Min dunjakke og skaljakke. Det er vigtigt at holde sig varm og tør – især i de kolde/våde måneder. Bonus tip er, at dunjakken kan fungere som en udmærket hovedpude (multifunktionelt gear).

Tip: Tag gerne en overraskelse med, hvis du er på tur med andre. Det kan være enten noget at spise/drikke eller en leg/aktvititet.

Mine oplevelser

En af de største oplevelser, som jeg har med en friluftslivstur, var da jeg og min studiekammerat var i New Zealand og studere Outdoor Education i 2013. Efter semestret tog vi ned på Sydøen og besteg det ikoniske bjerg, Mitre Peak, som ligger i den smukke fjord, Milford Sound.

Dette var den første store oplevelse af at tage på ”eget eventyr”, og har været med til at give mig blod på tanden til senere at studere friluftsliv i Norge, og videre til hvor jeg er i dag.

Det, som gjorde denne tur så speciel var bl.a., vi planlagde det hele selv. Vi roede selv til foden af bjerget i kajak, for derefter at vandre/klatre opad igennem den tætte bush i 25 graders varme med stor rygsække, telt, mad og 15 liter vand. Der var ingen sti, så vi skulle selv finde vej – så dvs at så længe at det gik opad, så var vi på rette vej. På andendagen besteg vi bjerget, ved bl.a. at klatre/scramble op ad bjergsiden og gennem mere bush, samt scramble hen langs højderyggen ”Knifes Edge” med 1 km frit fald til hver side.

Vi var super heldige med vejret, eftersom vi havde 2 dage med klart vejr. Så vi blev belønnet med den flotteste udsigt over de omkringliggende dale (til info falder der årligt 7 meter regn i dette område..!).

Efter en lang 8 timers nedstigning ad den samme vej, som vi kom fra, ad både bjergskråninger og tæt bush, kom vi frem til kajakken, og roede tilbage. Da begyndte det at regne… Og næste morgen var vi nødt til at køre ud af dalen, fordi det tiltagende regnvejr betød at tunnelen ville blive spærret af.

En intens og motiverende oplevelse..!

Favorit spots

Norge

Jeg har bl.a. boet 2 år i Norge, mens jeg studerede friluftsliv, og har en stor forkærlighed for dette land mod nord. Jeg kan især anbefale Lofoten i Nordnorge. Det er et område, som rummer masser af turmuligheder med høje fjelde, de mange øer og lange sandstrande. Her kan man både klatre, vandre, cykle, surfe, bestige fjeldtoppe og udforske gemte små bugte, eller ro kajak langs kysten og ud til de mange små idylliske øer i farvandet.

Danmark

Et af mine yndlingssteder i Danmark er helt klart Møns Klint.

De majestætiske hvide klipper med de mange udsigtspunkter, den tætte grønne klinteskov, det rå hav, og den klare Dark Sky stjernehimmel, indbyder til udforskning og eventyr på så mange forskellige måder. Jeg har nogle rigtig gode minder derfra med både overnatning under den vildeste stjernehimmel med meteorregn, til idylliske kajakture i solopgangen langs klinten og vandreture i skovene. Det sted kan helt sikkert anbefales.

"Jeg glæder mig til både at nyde stilheden, roen og afbrækket fra hverdagen (igen: værdien ligger i kontrasten). Dette kommer fx efter en oplevelsesrig/fysisk aktiv dag udendørs. Der bliver som oftest plads til tanker og refleksioner, når man er på tur, og jeg oplever, at jeg er mere opmærksom på mine sanser. Den fysiske træthed fra en hel dag med udendørs aktivitet er oftest den bedste måde at falde i søvn på. Den form for ”reset”, som naturen giver mig, sætter jeg utrolig stor pris på, da den giver mig fornyet energi til når jeg kommer tilbage til hverdagen igen."

Min Motivation

For mig ligger værdien i kontrasten. Det kan både være forskellen mellem ”ude” og ”hjemme”, hverdag og rejse eller mellem Dans (kultur) og Friluftsliv (natur). For i samspil med hinanden oplever jeg at de ting, som gør mig glad, får en større værdi.

Jeg har altid haft en naturlig nysgerrighed, som har været medvirkende til at drive mig til der, hvor jeg er i dag. Jeg nyder at komme ud i verden eller rundt i Danmark og udforske nye steder, møde nye mennesker og lade mig blive forundret og fascineret af naturen.

Og samtidig er disse oplevelser med til at sætte min egen hverdag i perspektiv, og minde mig selv om at huske at nyde de små ting, som man ellers kan tage for givet.

Som et ekstra perspektiv på dette, så spiller lysten til at dele mine oplevelser og inspirere andre til at komme ud i naturen på deres egne eventyr, også en stor rolle. Dette søger jeg at gøre så godt jeg kan gennem mine billeder.

Daniels Favoritter

- Merinould longsleeve med rullekrave (navyblå) – den er perfekt til både fysiske aktiviteter og som mellemlag. Og dertil kan den også bruges til hverdag i det rette outfit.

- Merinould t-shirt (grøn). Den er et perfekt inderlag til mine outdoorture. Dertil nyder jeg også at bruge den til hverdag som almindelig t-shirt.

Du kan følge Daniel lige her